Automobilová značka Triumph, ačkoli dnes již neexistuje jako výrobce automobilů, má bohatou historii, která sahá více než století do minulosti. Původně britská značka, Triumph je dnes známá spíše díky svým motocyklům, ale její automobilová historie je fascinující a plná zvratů.
Historie značky Triumph začíná v roce 1885, kdy Siegfried Bettmann, německý přistěhovalec, založil v Coventry ve Velké Británii firmu Bettmann & Co., která se zabývala importem a exportem jízdních kol. V roce 1886 se firma přejmenovala na Triumph Cycle Company a začala vyrábět svá vlastní kola. Jméno „Triumph“ mělo symbolizovat úspěch a vítězství, což bylo v té době velmi ambiciózní.
Na začátku 20. století značka rozšířila svou výrobu na motocykly a v roce 1902 vyrobila svůj první motocykl. Byla to doba, kdy se motocykly stávaly populárními a Triumph rychle získal silnou pozici na trhu. V roce 1921 Triumph koupil bývalou továrnu automobilky Dawson Car Company, čímž se dostal do automobilového průmyslu.
První automobil značky Triumph, Model 10/20, byl představen v roce 1923. Jednalo se o malý a relativně dostupný vůz, který měl pomoci značce etablovat se na trhu. Triumph se v následujících letech zaměřil na výrobu malých, ale kvalitních vozů, které měly vynikající jízdní vlastnosti. V roce 1930 značka představila model Super 7, který se stal velmi populárním díky své cenové dostupnosti a spolehlivosti.
Ve 30. letech se Triumph snažil rozšířit svou nabídku a zaměřil se na luxusnější segment trhu. Tento krok vedl k vývoji modelů jako Triumph Gloria a Triumph Dolomite, které byly dobře přijaty jak na domácím, tak na zahraničním trhu. Bohužel, finanční problémy a ekonomická krize zasáhly společnost tvrdě, což vedlo k bankrotu v roce 1939.
Po druhé světové válce, v roce 1944, značku Triumph koupila společnost Standard Motor Company, což umožnilo obnovu výroby automobilů. Pod vedením nové společnosti začala značka Triumph vyrábět sportovní vozy, které se staly její specialitou. Nejznámějším modelem z této doby je Triumph TR2, který byl představen v roce 1953. Tento model zaznamenal velký úspěch díky svému sportovnímu designu a výborným jízdním vlastnostem.
V následujících letech značka představila další modely TR série, které se staly ikonickými. Triumph TR3, TR4 a TR6 byly oblíbené nejen v Evropě, ale také v USA, kde si značka vytvořila silnou základnu fanoušků. Modely byly charakteristické svým sportovním vzhledem, výkonnými motory a skvělým ovládáním.
V roce 1960 došlo k další významné změně, když byla společnost Standard-Triumph koupena koncernem Leyland Motors, který se později stal součástí British Leyland. V této době se Triumph snažil udržet krok s konkurencí, ale čelil mnoha výzvám, včetně problémů s kvalitou a tvrdé konkurence ze strany japonských automobilek.
Navzdory těmto výzvám byly v 60. a 70. letech představeny další úspěšné modely, jako např. Triumph Spitfire a Triumph GT6. Tyto modely byly cenově dostupné sportovní vozy, které si získaly širokou základnu příznivců díky svému atraktivnímu designu a dobrým jízdním vlastnostem.
Bohužel, problémy s kvalitou, neefektivní řízení a ekonomické potíže vedly k tomu, že značka Triumph začala upadat. Poslední model, Triumph Acclaim, byl představen v roce 1981. Tento model byl výsledkem spolupráce s japonskou automobilkou Honda a byl vlastně přeznačkovanou verzí modelu Honda Ballade.
V roce 1984 byla výroba automobilů Triumph definitivně ukončena. Přestože značka Triumph jako výrobce automobilů zanikla, její odkaz žije dál díky motocyklům Triumph, které jsou dodnes vyráběny a oblíbeny po celém světě.
Dnes je Triumph synonymem pro britský design a inženýrství, ačkoli se zaměřuje na motocyklový průmysl. Automobily, které značka vyráběla, jsou stále vyhledávané mezi sběrateli a automobilovými nadšenci pro svou historickou hodnotu a styl. Značka Triumph zanechala v automobilovém průmyslu nesmazatelnou stopu a její příběh je příkladem vzestupů a pádů v dynamickém světě automobilů.