Pontiac

Pontiac

Trans Sport
Pontiac Trans Sport

1990 - 1996
Grand Prix
Pontiac Grand Prix

1990 - 1994
Bonneville
Pontiac Bonneville

1990 - 1993

Historie značky Pontiac

Značka Pontiac má bohatou a fascinující historii, která sahá až do počátků 20. století. Značka byla pojmenována po městě Pontiac v Michiganu, které zase dostalo svůj název po známém náčelníkovi Pontiacovi z kmene Odžibwejů. Pontiac se stal součástí automobilové historie jako značka, která výrazně přispěla k vývoji amerického automobilového průmyslu.


Pontiac byl původně uveden na trh jako součást Oakland Motor Company, kterou založil Edward Murphy v roce 1907. V roce 1909 General Motors, pod vedením Williama Duranta, koupil Oakland Motor Company a Pontiac se stal součástí koncernu GM. Značka Pontiac byla oficiálně představena v roce 1926 jako levnější alternativa k tehdejším modelům Oaklandu. První model Pontiac, který byl uveden na trh, byl Six-27, což byl šestiválcový vůz, který nabízel dobrý výkon za přijatelnou cenu. Tento model se stal okamžitě úspěšným a pomohl značce získat pevnou pozici na trhu.


V průběhu 30. let se Pontiac zaměřoval na výrobu spolehlivých a cenově dostupných vozů, což mu umožnilo přežít těžké hospodářské podmínky Velké hospodářské krize. Během této doby se také začaly objevovat první inovace, například zavedení nezávislého předního zavěšení, které zlepšovalo jízdní komfort. V roce 1933 se Pontiac stal samostatným oddělením v rámci General Motors, což mu umožnilo větší autonomii v rozhodování o vývoji a výrobě vozidel.


Ve 40. a 50. letech se Pontiac zaměřil na zlepšení výkonu a stylu svých vozidel. Modely jako Chieftain a Star Chief se staly populárními díky svému elegantnímu designu a spolehlivému výkonu. Po druhé světové válce, kdy se americký automobilový průmysl rychle zotavoval, Pontiac nadále inovoval a rozšiřoval svou modelovou řadu.


Zlatá éra značky Pontiac nastala v 60. letech, kdy se automobilka zaměřila na výrobu sportovních a výkonných vozů. V roce 1964 byl představen model GTO, který se často považuje za první "muscle car". GTO bylo vybaveno silným motorem a sportovním designem, což z něj udělalo kultovní vůz mezi automobilovými nadšenci. Tento model definoval celou generaci a jeho úspěch podnítil další výrobce k vývoji vlastních výkonných vozů.


V 70. letech se značka Pontiac potýkala s výzvami spojenými s novými emisními normami a energetickou krizí. Přesto se jí podařilo udržet svou popularitu díky modelům jako Firebird a Trans Am, které zůstaly oblíbené mezi mladými řidiči a milovníky rychlé jízdy.


V 80. a 90. letech se Pontiac snažil přizpůsobit měnícím se požadavkům trhu. Značka se pokusila oživit svou image pomocí inovativních modelů, jako byl minivan Trans Sport a sportovní sedan Grand Prix. Přestože některé z těchto modelů zaznamenaly úspěch, značka se potýkala s rostoucí konkurencí a měnícími se preferencemi spotřebitelů.


V roce 2008 zasáhla světovou ekonomiku finanční krize, která tvrdě dopadla na americký automobilový průmysl. General Motors se ocitl v těžké finanční situaci a byl nucen přehodnotit své portfolio značek. V rámci restrukturalizace společnosti bylo rozhodnuto o ukončení výroby automobilů značky Pontiac. Poslední vůz Pontiac, model G6, sjel z výrobní linky v roce 2010.


I když značka Pontiac přestala existovat, její dědictví a vliv na automobilový průmysl přetrvávají. Modely jako GTO, Firebird a Trans Am se staly ikonami automobilové kultury a dodnes jsou vyhledávanými sběratelskými kousky. Pontiac zůstává symbolem amerických sportovních vozů a jeho historie je často připomínána na automobilových srazech a ve filmech.


Pontiac, jako značka, která byla vždy spojována s inovací a výkonem, zanechala trvalou stopu v automobilovém průmyslu. Přestože její vozy již nejezdí z výrobních linek, jejich vliv na design a výkon automobilů je patrný dodnes. Pontiac se stal legendou, která inspirovala generace automobilových nadšenců a zanechala nesmazatelnou stopu v historii automobilismu.


SK: PontiacCS: PontiacPL: Pontiac