Bugatti

Bugatti

Veyron
Bugatti Veyron

2005 - 2015

Historie značky Bugatti

Bugatti je jednou z nejikoničtějších automobilových značek na světě, známá svými luxusními a vysoce výkonnými vozy. Historie této značky je fascinující cestou, která zahrnuje jak úspěchy, tak i těžké časy. Značka byla založena italským konstruktérem Ettore Bugattim v roce 1909 ve městě Molsheim, které se tehdy nacházelo v Německu, ale dnes je součástí Francie.


Ettore Bugatti pocházel z umělecké rodiny a jeho otec Carlo Bugatti byl známý návrhář nábytku a šperků. Tento umělecký vliv se silně projevil v Ettoreho přístupu k automobilovému designu. V roce 1909 založil společnost Automobiles E. Bugatti, kde se snažil spojit estetickou krásu s technickou dokonalostí. Jeho první model, Bugatti Type 10, byl malý a lehký vůz, který se rychle proslavil svou rychlostí a ovladatelností.


Ve 20. letech 20. století se Bugatti stala synonymem pro závodní úspěchy. Modely jako Bugatti Type 35 dominovaly závodním tratím po celé Evropě. Type 35 byl jedním z nejúspěšnějších závodních automobilů všech dob, s více než 2 000 vítězstvími na svém kontě. Tento úspěch byl výsledkem Ettoreho zaměření na lehkost a inovativní design, což bylo v té době revoluční.


V roce 1924 Bugatti představila model Type 35, který se stal jedním z nejúspěšnějších závodních vozů v historii. S tímto modelem značka vyhrála více než 1 000 závodů, včetně slavného Targa Florio. Type 35 byl známý svou spolehlivostí, výkonem a krásou, což jsou atributy, které se staly charakteristickými pro značku Bugatti.


V roce 1926 byl představen Type 41, známý také jako Bugatti Royale. Tento vůz byl vrcholem luxusu a elegance, určený pouze pro královské rodiny a nejbohatší klienty. S šestnáctiválcovým motorem o objemu 12,7 litru a délkou přes 6 metrů byl Royale jedním z největších a nejluxusnějších automobilů své doby. Nicméně, kvůli Velké hospodářské krizi se prodalo pouhých šest exemplářů.


Během 30. let se Bugatti nadále účastnila závodů a vyvíjela nové modely, ale začala čelit finančním problémům. Ettoreho syn, Jean Bugatti, který byl také talentovaným designérem a inženýrem, hrál klíčovou roli v této éře. Jean navrhl několik významných modelů, včetně Type 57SC Atlantic, který je dnes považován za jeden z nejkrásnějších automobilů vůbec. Bohužel, Jean Bugatti tragicky zemřel při autonehodě v roce 1939, což byla pro značku velká rána.


Po druhé světové válce se Bugatti snažila znovu získat své postavení, ale nedařilo se jí dosáhnout předválečného úspěchu. V roce 1952 Ettore Bugatti zemřel a značka postupně upadala. V roce 1963 byla prodána a následně několikrát změnila vlastníka. Během tohoto období se výroba automobilů prakticky zastavila.


V roce 1987 se italský podnikatel Romano Artioli rozhodl oživit značku Bugatti. Založil novou společnost Bugatti Automobili S.p.A. a v roce 1991 představil model Bugatti EB110, který byl pojmenován na počest 110. výročí narození Ettore Bugattiho. EB110 byl superautomobil s pokročilou technologií, včetně pohonu všech kol a motoru s turbodmychadlem. Přestože si získal uznání za inovaci a výkon, finanční problémy nakonec vedly k bankrotu společnosti v roce 1995.


V roce 1998 získal značku Bugatti německý automobilový koncern Volkswagen Group, který měl ambiciózní plány na vytvoření nového superauta, které by znovu postavilo Bugatti na vrchol automobilového světa. V roce 2005 byl představen Bugatti Veyron 16.4, který se stal nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě. S výkonem 1 001 koní a maximální rychlostí přes 400 km/h byl Veyron revolučním vozem, který posunul hranice automobilového inženýrství.


V roce 2016 Bugatti představila svůj následný model, Bugatti Chiron, který byl ještě výkonnější než Veyron. Chiron pokračoval v tradici luxusu, výkonu a exkluzivity, která je pro Bugatti charakteristická. S výkonem 1 500 koní a maximální rychlostí přes 420 km/h je Chiron jedním z nejvýkonnějších a nejdražších automobilů na světě.


Bugatti se i nadále zaměřuje na výrobu limitovaných edic a speciálních modelů, které kombinují umělecký design s nejmodernější technikou. Značka zůstává symbolem automobilového luxusu a výkonu, přičemž si udržuje svou prestiž a exkluzivitu. Dnes je Bugatti nejen připomínkou minulosti, ale i příslibem budoucnosti, kde se technologie a elegance spojují v dokonalé harmonii.


SK: BugattiCS: BugattiPL: Bugatti