Autobianchi byla italská automobilová značka, která sehrála významnou roli v poválečném rozvoji automobilismu v Evropě. Značka byla založena v roce 1955 jako společný podnik tří významných italských společností: výrobce jízdních kol a motocyklů Bianchi, automobilky Fiat a výrobce pneumatik Pirelli. Historie Autobianchi je příběhem inovací, experimentů a vývoje, který zanechal trvalý otisk v automobilovém průmyslu.
Zakladatel společnosti, Edoardo Bianchi, už v roce 1885 založil firmu na výrobu jízdních kol. Firma Bianchi byla známá svými kvalitními bicykly a později i motocykly. Po druhé světové válce, kdy bylo Itálii potřeba obnovit průmysl a infrastrukturu, se Bianchi rozhodl vstoupit do automobilového průmyslu. Ve spolupráci s Fiatem, který poskytl mechanickou platformu a technické zázemí, a s Pirelli, jež dodalo pneumatiky, vznikla značka Autobianchi.
Prvním modelem, který Autobianchi představila, byl Bianchina, uvedený na trh v roce 1957. Tento malý vůz byl postaven na základě populárního Fiatu 500, ale byl luxusnější a sofistikovanější. Bianchina nabízela vyšší úroveň komfortu a stylu, což ji činilo oblíbenou mezi městskými zákazníky. Byla k dispozici v několika verzích, včetně sedanu, kabrioletu a kombi, což jí umožnilo oslovit široké spektrum zákazníků.
V 60. letech Autobianchi pokračovala v rozšiřování své modelové řady. V roce 1964 byl představen model Primula, který byl revoluční díky své přední pohonné konstrukci, což byl v té době neobvyklý technický prvek. Primula se stala jedním z prvních vozů s touto konfigurací, což předznamenalo budoucí trend v automobilovém průmyslu. Tento model byl také vybaven pokročilými bezpečnostními prvky, což dále posílilo reputaci značky Autobianchi jako inovátora.
Dalším významným modelem byla Autobianchi A112, uvedená na trh v roce 1969. Tento malý hatchback byl navržen jako konkurent pro britský Mini a rychle si získal popularitu díky své praktičnosti a sportovnímu charakteru. A112 byla robustní a spolehlivá, což ji učinilo oblíbenou volbou mezi mladými řidiči a nadšenci do motoristického sportu. Model A112 také posloužil jako základ pro závodní verze, které se účastnily různých automobilových soutěží.
V 70. letech došlo k postupné integraci značky Autobianchi do koncernu Fiat. Fiat postupně zvyšoval svůj podíl a v roce 1982 se Autobianchi stala plně vlastněnou dceřinou společností Fiatu. Tato změna vedla k tomu, že značka byla více zaměřena na experimentální a inovativní modely, které by testovaly nové technologie a koncepty pro mateřský Fiat.
Nicméně, v 80. letech se automobilový průmysl v Evropě začal měnit a konkurence se zostřovala. V roce 1985 byl představen model Y10, který byl prodáván pod značkou Autobianchi na domácím italském trhu, zatímco na ostatních trzích nesl označení Lancia Y10. Tento model byl navržen s důrazem na komfort, styl a kompaktní rozměry, což odpovídalo trendům té doby. Y10 byla úspěšná zejména díky svému modernímu designu a pokročilým funkcím, jako byly elektronicky ovládané systémy.
Přestože byla Y10 úspěšná, značka Autobianchi čelila výzvám v důsledku restrukturalizace v rámci koncernu Fiat. V roce 1995 se rozhodlo, že značka Autobianchi bude ukončena a její modely budou dále prodávány pod značkou Lancia. Tento krok znamenal konec samostatné existence značky Autobianchi, která se stala součástí širší strategie Fiatu na konsolidaci svých značek.
Dnes je značka Autobianchi považována za důležitou kapitolu v historii automobilového průmyslu. Její vozy jsou sběrateli ceněny pro svůj historický význam a inovativní přístup. Autobianchi zanechala trvalý odkaz v podobě průkopnických technologií a elegantního designu, které inspirovaly další generace automobilových inženýrů a designérů. I když značka již neexistuje, její dědictví žije dál v podobě vozů, které dodnes fascinují automobilové nadšence po celém světě.